60. Mój pierwszy bal - John Green


Autor: Elizabeth Craft, Cecily von Ziegesar, Holly Black, Sarah Mlynowski, Billy Merrell, Adrienne Maria Vrettos, Daniel Ehrenhaft, Aimee Friedman, Brent Hartinger, Will Leitch, E. Lockhart, Melissa de la Cruz, Libba Bray, Ned Vizzini, Lisa Ann Sandell, Rachel Cohn, Jodi Lynn Anderson, Leslie Margolis, David Levithan, John Green
Tytuł: Mój pierwszy bal
Tłumaczenie: Małgorzata Żbikowska
Wydawnictwo: Jaguar
Liczba stron: 272


Hej!
Dzisiaj zapoznam Was z "Moim pierwszym balem". 😉

Najbardziej wyczekiwany bal w życiu!

"Mój pierwszy bal" to zbiór 21 przeróżnych opowiadań. Znajdziemy tutaj historie bardzo znanych autorów, jak i również tych mniej znanych. Jedyna rzecz, która łączy to wszystko, to tematyka. Każdy pisze o pierwszym balu. Cała książka mówi o przygotowywaniach do balu, o szukaniu partnera, o wypożyczaniu limuzyny, czy smokingu. Są tutaj opowiadania długie i krótkie, realne i te zupełnie z innej planety. 


Spis opowiadań:
1. Jesteś królową balu. Tańcz - Elizabeth Craft
2. Tylko tego chcę - Cecily von Ziegesar
3. In vodka veritas - Holly Black
4. Twój wielki wieczór - Sarah Mlynowski
5. Gorączka przedbalowa - Billy Merrell
6. "Dzwoniła mama i powiedziała, że musisz iść na bal" - Adrienne Maria Vrettos
7. Lepiej bądź dla mnie dobry - Daniel Ehrenhaft
8. Trzy dary losu - Aimee Friedman
9. Pytanie. Dramat w jednym akcie - Brent Hartinger
10. Migawka - Will Leitch
11. Jak napisałam do Toby'ego - E. Lockhart
12. Sześciopak piwa, butelka whisky i ja - Melissa de la Cruz
13. Naczelne na balu - Libba Bray
14. Przeprosiny #1 - Ned Vizzini
15. Zobaczcie mnie - Lisa Ann Sandell
16. Bal dla grubasek - Rachel Cohn
17. Kurczak - Jodi Lynn Anderson
18. Zastępcza partnerka - Leslie Margolis
19. Zagubiony - David Levithan 
20. Wielki amerykański antybal - John Green
21. Galeria autorska 

Moimi ulubionymi opowiadaniami zdecydowanie są: "Lepiej bądź dla mnie dobry", "Migawka", "Zastępcza partnerka" oraz "Wielki amerykański antybal". Te historie zapadły w mojej pamięci najdłużej i myślę, że zostaną tam jakiś czas. Niestety były również opowiadania, które chciałam usunąć z pamięci, jak najszybciej. Jest to chyba normalne, że nie wszystkie teksty będą świetne i trafią w gust czytelnika. Każdy lubi coś innego.



W opowiadaniach znajdziemy humor, smutek, radość. Jest tu naprawdę wszystko. Mamy okazję poznać te wspaniałe amerykańskie bale ze wszystkich stron. Z punktu widzenia osoby, która nie chce uczestniczyć w zabawie i zamyka się w domu, możemy stać się uczniem, który już nie może się doczekać tego wspaniałego dnia. Jedno jest pewne. Autorzy doskonale zadbali o różnorodność.

Czytając pierwsze opowiadania, byłam zagubiona. Nie potrafiłam skakać po różnych historiach, stylach, pomysłach. Na szczęście szybko się  odnalazłam i zrozumiałam, że nie w każdym opowiadaniu trzeba szukać przesłania. Uświadomiłam sobie, że tak naprawdę większość historii to lekkie opowiadanka dla rozrywki. I zaczęłam je tak traktować. Nie szukałam głębi, tylko cieszyłam się lekkością. 



Wydaje mi się, że książka ta jest dość specyficzna i niektórym może się nie spodobać. Moim zdaniem to antologia stworzona typowo dla nastolatków, którzy zrozumieją, że wybór tej idealnej sukienki jest naprawdę ważny. Nie zlekceważą problemów bohaterów, wręcz przeciwnie zrozumieją je i będą kibicować nastolatkom. 

Wspomnieć muszę o wydaniu. Wydawnictwo genialnie podeszło do sprawy i wspaniale zaprezentowało "Mój pierwszy bal". Jestem zachwycona! Czasami minimalizmy to to, czego potrzeba powieści. Moim zdaniem wydawnictwo poprzez okładkę nadało magicznego klimatu antologii. 

Ocena książki: 6/10



Buziaki, Oliwia ;)


Za możliwość poznania tej pozycji bardzo Dziękuję! 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

9. "Homo artist" - Michał Jakub Krym

7. [PRZEDPREMIEROWO] "Marriage For One" - Ella Maise

10. "Pasterze dolin" - Elżbieta Juszczak